Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Z zajęć korekcyjno- kompensacyjnych korzystają przedszkolacy, uczniowie klas I -VII SP . W zajęciach uczestniczą dzieci z opiniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz na wniosek wychowawcy klasy.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją. Trudności te wynikają z pewnych zakłóceń w rozwoju u dziecka czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji. Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego czy braku inteligencji. Może przytrafić się dzieciom o prawidłowym rozwoju umysłowym, które często osiągają świetne wyniki w testach inteligencji. Dysleksja nie jest też chorobą czy kalectwem. Specjaliści wyróżniają różne rodzaje dysleksji rozwojowej:
-
dysleksja: trudności w czytaniu, dzieci z dysleksją czytają zwykle wolniej,
-
dysortografia: trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych),
-
dysgrafia: trudności w opanowaniu czytelnego pisania (bazgranie jak kura pazurem),
-
dyskalkulia: trudności w uczeniu się matematyki.
U jednej osoby mogą występować wszystkie rodzaje dysleksji rozwojowej, najczęściej zdarza się występowanie dysleksji wraz z dysortografią.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie przypominają lekcji, nie ma ocen, rywalizacji, współzawodnictwa. Tempo pracy dostosowuje się do możliwości dziecka.
Rady specjalistów dla rodziców! Jak wspierać dziecko dyslektyczne?
-
Nie należy traktować dziecka jako osoby chorej, kalekiej, niezdolnej, złej czy leniwej.
-
Nie należy dziecka karać lub wyśmiewać w nadziei, że zmobilizuje je to do pracy.
-
Nie należy załamywać rąk i czekać w nadziei, że dziecko „samo z tego wyrośnie”.
-
Nie należy ograniczać dziecku zajęć pozalekcyjnych, zwłaszcza tych, które rozwijają jego pasję w celu zwiększenia czasu przeznaczonego na naukę.
-
Nie należy wyręczać dziecka w nauce i przygotowaniach do lekcji oraz nie należy zwalniać z systematycznych ćwiczeń.
-
Starać się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.
-
Być życzliwym, cierpliwym i rozumiejącym kłopoty szkolne swojego dziecka.
-
Chwalić i nagradzać dziecko nie tyle za efekty jego pracy, co włożony w nią wysiłek.
-
Być w stałym kontakcie z nauczycielami uczącymi twoje dziecko, pedagogiem szkolnym oraz przestrzegać terminów badań wyznaczonych przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną; warto zadbać o zapisanie dziecka na grupę terapii dysleksji, które znajdują się przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
-
Monitorować postępy dziecka i kontrolować, czy systematycznie pracuje nad przezwyciężeniem trudności w nauce.
Jak zorganizować pracę dziecku dyslektycznemu w domu?
Warunkiem skutecznego oddziaływania na dziecko jest systematyczna praca w szkole i w domu. Aby przyniosła ona pożądany efekt, warto kierować się kilkoma zasadami zawartymi w publikacji „Jestem rodzicem dziecka z dysleksją” autorstwa prof. Marty Bogdanowicz. Publikacja powstała z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Oto kilka podstawowych zasad:
-
Wykonywanie zadań zawsze w tym samym miejscu (najlepiej przy własnym biurku i najlepiej w tym samym czasie, bo to wspomaga gotowość dziecka do uczenia się.
-
Pamięć pracuje sprawniej, gdy dziecko jest zrelaksowane, a zatem ważny jest odpoczynek przed przystąpieniem do ćwiczeń.
-
Miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, bez zbędnych przedmiotów przykuwających wzrok dziecka i rozpraszających jego uwagę.
-
Po jednej stronie biurka zaleca się ustawić zieloną roślinę, na którą dziecko będzie mogło skierować zmęczony czytaniem wzrok.
-
Trzeba zadbać o ciszę – wyłączyć telewizor, sprzęt grający, a nawet telefon.
-
Mózg wymaga „rozgrzewki”, czyli ćwiczeń wstępnych. Najlepsze są ćwiczenia, które mają formę zabawy.
-
W pracy warto wykorzystywać skojarzenia, dzięki którym więcej i lepiej się zapamiętuje.
-
Podczas ćwiczeń czytania nie powinno się przybierać zbyt wygodnej pozycji, bo to rozleniwia i nie sprzyja aktywności umysłowej.
-
Zalecaną formą wspierającą pracę i relaks dziecka są zajęcia ruchowe, w tym np. ćwiczenia naprzemienne, które pobudzają i usprawniają pracę obu półkul mózgowych odpowiedzialnych za koordynację funkcji wzrokowych, słuchowych i ruchowych.
oprac. Małgorzata Ufniarz
pedagog specjalny