Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno społeczne
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - organizuje się je dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej i prawidłowej komunikacji z rówieśnikami, nauczycielami i innymi dorosłymi, prezentujących zachowania utrudniające realizację zdań rozwojowych odpowiednich dla danego etapu rozwoju dzieLiczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
Program zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno społeczne
Cele ogólne:
-
budowanie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości,
-
budowanie adekwatnej samooceny,
-
rozpoznawanie emocji swoich i cudzych,
-
ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom,
-
umiejętność uważnego słuchania,
-
umiejętność odraczania gratyfikacji i czekania na własną kolej,
-
umiejętność pracy w grupie,
-
umiejętność radzenia sobie z porażką,
-
opanowanie umiejętności dobrego komunikowania- asertywność, tolerancja,
-
pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemów,
-
stymulowanie twórczego myślenia,
-
kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu,
-
gospodarowanie własnym czasem.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-
potrafi współdziałać w grupie,
-
tworzy normy grupowe,
-
dokonuje samopoznania,
-
potrafi różnicować i określać emocje,
-
ma poczucie własnej wartości,
-
wypracowuje własne metody radzenia sobie ze strachem, agresją, stresem,
-
potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać,
-
rozpoznaje zachowania asertywne i próbuje zachowywać się asertywnie,
-
nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów,
-
rozwija twórcze myślenie,
-
kształtuje umiejętności postrzegania sukcesu, podejmowania decyzji, gospodarowania własnym czasem.
Procedury osiągania celów:
1. Metody i techniki pracy z grupą: wykład, dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe, psychodrama, zabawy integracyjne, zabawy edukacyjne, burza mózgów”, gry grupowe, rysunki i inne prace plastyczne.
2. Formy pracy: grupowe
3. Środki dydaktyczne: kredki, papier, plastelina, pisaki, gry planszowe, audiowizualne,
Propozycje kryteriów oceny:
-
wzmocnienie pozycji w grupie,
-
wyższa samoocena,
-
zmniejszenie ilości zachowań społecznie nieakceptowanych,
-
poprawa funkcjonowania ucznia w grupie.
-
Metody sprawdzania osiągnięć ucznia:
-
bieżąca obserwacja ucznia,
-
badanie socjometryczne klasy na początku i na końcu roku szkolnego (w zależności od potrzeb i pozycji w grupie),
-
analiza indywidualnych postępów ucznia,
-
informacja zwrotna od uczniów, wychowawcy klasy, nauczycieli.
Treści kształcenia:
-
Umocnienie wiary w siebie poprzez pokazywanie i wzmacnianie mocnych stron ucznia, dostarczanie pozytywnych doświadczeń- sukcesu.
-
Rozwój emocjonalny -rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
-
Zwrócenie uwagi na różnorodność potrzeb , marzeń, celów jako drogi do rozwijania własnej indywidualności jako wartości nadrzędnej dla każdego człowieka.
-
Radzenie sobie z różnymi trudnościami: jak walczyć ze stresem , strachem, agresją.
-
Sposoby rozwiązywania problemów i konfliktów.
-
Stymulowanie twórczego myślenia.
-
Opanowanie umiejętności dobrego komunikowania się.
-
Rozumienie i opanowanie reguł współistnienia w grupie.
-
Korzyści płynące z aktywnego słuchania.
-
Stosowanie zasad asertywności w kontakcie a drugim człowiekiem.
-
Czy jestem tolerancyjny?
-
Racjonalne gospodarowanie własnym czasem jako droga do samorozwoju.
oprac. Małgorzata Ufniarz
pedagog specjalny