Strona główna

Język angielski na egzaminie gimnazjinym

Od roku szkolnego 2011/2012 egzamin gimnazjalny z języka obcego będzie przeprowadzany na nowych zasadach.

  • będzie sprawdzał opanowanie przez uczniów struktur i umiejętności określonych w wymaganiach ogólnych i szczegółowych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
  • będzie podzielony na dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony,
  • zmieni się struktura egzaminu,
  • inaczej też będzie wyglądać zaświadczenie o szczegółowych wynikach.

Termin egzaminu
Egzamin odbywa się w kwietniu, w trzecim dniu egzaminu gimnazjalnego.

Czas trwania egzaminu
Egzamin z języka angielskiego trwa 60 minut na każdym z poziomów: podstawowym i rozszerzonym.

 Język
Gimnazjalista może wybrać tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego.

Poziom podstawowy i rozszerzony
Od 2012 uczniowie, którzy w gimnazjum kontynuują naukę języka rozpoczętą w szkole podstawowej będą zdawać egzamin gimnazjalny z języka obcego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym. Do poziomu podstawowego egzaminu z języka obcego mogą przystąpić uczniowie, którzy rozpoczęli jego naukę w klasie 1 gimnazjum i uczyli się go jako przedmiotu obowiązkowego. Uczniowie ci, jeśli chcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych, mogą przystąpić również do egzaminu na poziomie rozszerzonym.

Wynik egzaminu
Prace egzaminacyjne sprawdzają wykwalifikowani egzaminatorzy według jednolitych kryteriów. Każdy zdający otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach swojego egzaminu. Dla każdego z powyższych zakresów będą podane dwie liczby: wynik procentowy oraz wynik centylowy. Wyniki z poziomu podstawowego będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.

Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które zdający zdobył za zadania mierzące wiadomości i umiejętności z danego zakresu. Na przykład jeśli zdający za język angielski zdobył 23 punkty spośród 30 możliwych do zdobycia, to uzyska wynik procentowy równy 77.

Wynik centylowy to odsetek liczby gimnazjalistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający. Na przykład zdający, którego wynik centylowy w zakresie języka angielskiego wynosi 85, dowie się, że 85% wszystkich gimnazjalistów uzyskało wynik taki sam jak on lub niższy, a 15% gimnazjalistów uzyskało wynik wyższy.

Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.

Różnice pomiędzy poziomami

Egzamin na poziomie rozszerzonym sprawdza wiedzę i umiejętności z nieco szerszego zakresu niż egzamin na poziomie podstawowym, tzn. w zadaniach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych:

  • zakres tematyczny tekstów jest szerszy,
  • typy tekstów są bardziej urozmaicone,
  • teksty są nieznacznie dłuższe i o nieznacznie większym stopniu złożoności,
  • teksty sprawdzające rozumienie ze słuchu są czytane nieznacznie szybciej,
  • ponadto sprawdzana jest umiejętność tworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej (50–100 słów) w formie krótkiego tekstu użytkowego (list prywatny, e-mail, wiadomość).

Kryteria oceniania
Kryteria są podane w Informatorze o egzaminie gimnazjalnym od roku szkolnego 2011/2012 opracowanym przez CKE. Zadania zamknięte i zadania otwarte na zastosowanie struktur leksykalno-gramatycznych są oceniane po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź. Wypowiedź pisemna jest oceniana według czterech kryteriów:
a) treść (0-4p.) – bierze się pod uwagę do ilu z trzech elementów polecenia uczeń się odniósł, a ile z nich rozwinął w swojej wypowiedzi
b) spójność i logika wypowiedzi (0-2p.)
c) zakres użytych środków językowych (0-2p.)
d) poprawność (0-2p.)

Struktura poszczególnych części egzaminu gimnazjalnego 2012
Na poziomie podstawowym poza rozumieniem ze słuchu oraz rozumieniem tekstów pisanych testowana będzie znajomość funkcji językowych (zadania sprawdzające umiejętność komunikacji) oraz znajomość środków językowych, zaś na poziomie rozszerzonym – znajomość środków językowych oraz wypowiedź pisemna.

W części rozszerzonej pojawią się więc zadania otwarte związane ze sprawnością pisania oraz sprawdzające znajomość środków leksykalno-gramatycznych.

 

 

 

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2012

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

Czas trwania

60 minut

60 minut

Testowane obszary

Rozumienie ze słuchu 30%

Rozumienie ze słuchu 25%

Rozumienie tekstów pisanych 30%

Rozumienie tekstów pisanych 25%

Znajomość funkcji językowych 25%

Znajomość środków językowych 25%

Znajomość środków językowych 15%

Wypowiedź pisemna 25%

Liczba zadań

12 zadań zamkniętych

10 zadań  (w tym zadania otwarte)

ŻYCZYMY POWODZENIA!!!

 

Przygotowała:

Małgorzata M. Solecka

 

Copyright © 2014 -2019  ZSO Urzędów

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) Polityka cookies